Ska du inte unna dig en bulle?

Den frågan fick jag nu på jobbet när någon hade med sig bullar till morgon fikat. Det är en fråga jag får ofta och mest hela tiden. 
-Nej tack det är bra, svarar jag.
-Men dom är jätte goda!
-Det tvivlar jag inte en sekund på. 


Men att unna sig för mig, betyder att göra nått som jag och min kropp mår bra av. Inte bara för stunden utan även på längre sikt. 

Att äta just en bulle med min IBS skulle garanterat sluta i magont och halva/hela dagen skulle vara förstörd. Självklart skulle det vara jätte gott just för stunden medan jag sätter tänderna i denna saftiga bulle och mitt belöningssystem skulle skrika av lycka (en kort stund). Men det skulle ju absolut inte vara värt det. Inte för mig. Och troligtvis inte för dig heller. 

Förövrigt nu när jag vet hur sockret påverkar kroppen och hur sockret i/på bullen i samband med det dåliga fettet i just en sån bulle ökar lnflammationer och bygger fettet i kroppen. Så är det enklare att göra ett medvetet val om att låta bli bullen. 

Självklart finns det dom som kan unna sig en bulle nån gång ibland. Men det är en person som är frisk, mår bra och har en kropp som kan hantera en sån sockerchock. Men dom flesta i dagens samhälle unnar sig "bullar" flera gånger om dagen. För att sedan gnälla om att dom mår dåligt över än det ena och än det andra, samtidigt som dom ser hur midjemåttet växer. Då har ju detta unnande för stunden istället blivit ett problem!  Synd att det är alldeles för några människor som inte gör den kopplingen. 

Mitt tips är att strunta i bullen. Den som sätter käppar i hjulet för din långsiktiga hälsa och unna dig nått som du verkligen mår bra av istället. Det är först när du gör det som du kommer förstå vad ordet unna sig, verkligen betyder!

Kommentarer:

1 elin w:

skriven

Bra inlägg! Inspirerar! :)

Kommentera här: