God mat på 30 min - Lax, persiljesmör och brysselkål med bacon

Många hävdar att det är bristen på tid som hindrar dom från att laga god mat. Det är stressiga liv, mycket annat som måste göras och det är ungar som ska skjutsas. Ofta när folk inte har tid, så lagar man det snabbaste man kommer på. Makaroner med färdigstekta köttbullar och ketchup!

 

Den rätten kan jag själv laga i sömnen. Under många år när jag kom hem från jobbbet, träning eller nått annat hade reptilhjärnan redan slagit till. Jag var vrååååålhungrig. Magen och hjärnan skrek i kör: GE OSS MAT NUUUUUUUU!

 

Det enklaste jag kom på  att äta var (som för många andra stressade småbarnsföräldrar med skrikande barn och personer likt mig, som varken kunde eller orkade lägga tid på bättre mat) makaroner!!

 

Enkelt, jaaaa! 

Bra, neeeej!

 

Nu kommer vi att dela med oss av god nyttig mat som du lagar på 30 minuter. Inte mycket längre tid än skålen med pasta. Så nu finns inga ursäkter =)

 

Ungsbakad lax med persiljesmör och smörstekt brysselkål med bacon.

 
Vad du behöver:
  • Lax
  • Smör
  • Persilja
  • Valfria Kryddor
  • Brysselkål
  • Bacon

 

Gör så här:

  • Sätt ugnen på 200grader
  • Ta fram ca 200g smör
  • Snabb tina brysselkål i varmtvatten
  • Skiva bacon och stek i smör (var inte rädd för smöret).
  • Har du tinad lax så saltar och kryddar du den med valfri krydda. Tex vitpeppar och dill.
  • In i ugn ca 20min. Har du inte tinat laxen så lägg den i ugn men ta ut den efter 10 min krydda och in igen i ca 12-15 min.
  • Häll över det stekta baconet på en tallrik, spar fettet i stekpannan och i med brysselkålen.
  • Medan brysselkålen steker, lägger du smöret i en bunke. I med önskad mängd persilja och använd händerna för att blanda smöret och persiljan. När du känner dig nöjd, lägg smöret i plastfolie och rulla ut till en korv. Förvara i kylskåp.
  • När brysselkålen nästan är klar, häll tillbaka bacon i stekpannan och stek några minuter till.
  • Ta ut laxen ur ugn och servera med en klick av persiljesmöret ovanpå så det får smälta ut över den varma laxfilen.
  • Njut!

Kommentera här: