0 Läs mer >>
I första delen av den här artikeln tryckte jag på att vi lever i ett väldigt vikt fokuserat samhälle istället för att fokusera på att må bra. Jag tog också upp att lchf inte har en annan förklaringsmodell av hur kolhydrater, insulin i samband med fettinlagring inte skiljer sig från dagens råd. Fysiologi är fysiologi.
 
Varför har det då blivit så att andra som vet kost och nutrition säger att lchfs är fel ute? Jag tror det beror på flera saker.
För det första vet dom inte vad LCHF är, dom har inte satt sig in eller testat det själva, utan bara tycker utifrån äldre forskning som inte är uppdaterad eller har lyssnat på andra och bildat sig en uppfattning utifrån det.
För det andra så är det många inom lchf rörelsen som inte gör ett vidare bra jobb på att föra ut ett korrekt budskap. Som jag skrev i del 1 så förenklas ofta delen med att ett överskott av kolhydrater bygger fett. För gemene man som inte är insatt i hur kroppen fungerar kanske det låter som att alla kolhydrater är farliga.
För det tredje är det ”lchfare” som hänger på sociala medier som blir lätt fanatiska och inte alls vet vad dom pratar och säger att man inte får äta ditt och datt. Många som pratar med mig tror just att lågkolhydratkost är lika med noll kolhydrater och inget kan vara mer fel.
 
Eftersom vi är ett vikt fokuserat samhälle och att övervikt idag faktiskt är ett stort problem, tänkte jag idag skriva om vikt. Vad är det som gör en viktnedgång/uppgång? Vad är det som fungerar och hur passar Lchf in i bilden?
 
 
 
Vad krävs för att gå ner i vikt?
Det handlar bara om kalorier säger vissa, kalorier in ska vara lika med kalorier ut. Njae säger jag, kalorier har betydelse men det är inte så enkelt. Alla kalorier är inte lika och förbränns inte likadant i kroppen, vi är ingen kolugn! vi är levande varelser. Jag kommer tillbaka till det.
 
Lchf gör inte heller att du automatiskt går ner i vikt! Att äta en mindre andel kolhydrater enligt lchf är ett väldigt effektiv verktyg om du vill gå ner i vikt, men Lchf är ingen viktminsknings diet i sig. Det är en diet/livstil för bättre hälsa först och främst. Jag kommer tillbaka till det.
 
"För att gå ner i vikt krävs en negativ energibalans. Det betyder att du måste göra av med mer energi än vad du tar in!"
 
 
Jaha? Hur får jag då en negativ energibalans?
 
Du kan gå ner i vikt genom att dricka shakes, räkna points eller äta (det jag såg senast på reklamen) pulversticks som gör att du enligt dom går ner 3 gånger snabbare(snabbare än vadå?) Men du kan också helt enkelt inte äta någonting och svälta dig själv.
Du får på alla dessa sätt en negativ energi balans och du går troligtvis ner i vikt. Är det hälsosamt? Nej det är det absolut inte, det är allt annat än hälsosamt och snarar sabbar din kropp ännu mer.
Det dessa dieter har gemensamt är att du svälter dig själv. Du tillför mindre energi samtidigt som du också gärna ska träna hårt. På dessa dieter äter du endast konstgjord skräpmat med ett mycket litet näringsinnehåll. Det är inget jag skulle rekomendera någon. Du lurar bara dig själv. Att gå ner i vikt är ingen quickfix som du kan göra i några veckor för att sedan fortsätta äta som du gjorde innan. Det du gjorde innan fungerade uppenbarligen inte så gå inte tillbaka dit och quickfixes är inte hållbar i längden (inte ens på kort sikt). Dom sabbar din kropp och ämnesomsättning vilket göra att du ofta går upp mer i vikt efter en sån diet.
Så glöm allt vad dessa svältdieter och quickfixes heter!!!!! Lova mig det!
 
 
Ett annat sätt att svälta sig själv men som idag är mer ok (konstigt nog) är att räkna kalorier. Att räkna kalorier är jävligt svårt och det tar mycket tid. Att hålla på och väga allt du äter samtidigt som du fortfarande äter sånt som triggar ditt sötsug, vilket gör att du ofta är små hungrig, arg och irriterad "Hangry" (hungrig och arg). Det är också helt omöjligt att räkna på så att du får en korrekt siffra om du inte är i ett labb. Du kan räkna så du kommer i närheten men det kan diffa så mycket som på 200-800kcal/dag. Vad det betyder i verkligheten är att du kan räkna och räkna men du går inte ner i vikt, du går ner väldigt lite eller du kanske till och med går upp i vikt.
Att räkna kalorier fokuserar precis som quickfix dieterna ovan bara på energi in/ut och inte på kvalitet och näring som din kropp behöver. Det är fortfarande mycket skit mat med litet näringsinnehåll. Så skippa allt vad kaloriräkning heter! Det är bara en massa onödigt jobb som ändå inte leder till dina mål i längden. Jag kommer att skriva om kalorier i en annan artikel och varför det är så svårt att räkna rätt.
 
 
Du kan äta en varierad kost enligt dagens kostråd och gå ner i vikt. Genom att ta bort ”skräpmaten” snabb mat, godis, fika, läsk mm. Alla livsmedel du tar bort då innehåller väldigt mycket kolhydrater och socker (det blir en mindre andel kolhydrater i kosten) och samtidigt mindre energi in. För många fungerar detta men för den stora massan fungerar det inte. Rådet att äta en varierad kost (vad nu det är?) antar att vi alla fungerar likadant och tar inte hänsyn till den individuella skillnaden. För den person som är frisk och har en kropp som fungerar som den ska, kan det räcka med att ta ta bort av överflöds mat (skräpmaten) och röra på sig lite mer, då kan en sådan person få en negativ energi balans och gå ner i vikt.
För den stora massan idag fungerar inte det här lika bra. Dessa personer kan av olika anledningar ha problem med sin hälsa, ämnesomsättning, näringsupptag, hormoner och vara insulin okänslig (kolhydrat känslig) mm. Detta gör att kroppen inte fungerar som en frisk kropp och vägrar släppa på sina kilo eller kanske till och med gör att du går upp i vikt fast du inte äter ”uppenbar skräpmat”.
Samtidigt är dagens kostråd inte heller inriktad på näringsrik mat. Det är mycket ”tomma kalorier” (mat som innehåller mycket energi men lite näring) och basen i kosten är stor andel kolhydrater. Mycket av dessa kolhydrater ökar suget efter andra kolhydrater och många som äter så här idag har inte några problem med vikten men lider av problem med sin hälsa.
 
Hur passar då lågkolhydratkost in i bilden?
Som jag skrev tidigare så krävs det en negativ energibalans för att gå ner i vikt. Så att äta mindre kolhydrater enligt lchf betyder inte automatisk att du går ner i vikt.
 
 
Din kropp är smartare än dig!
 
Att äta enligt lchf normaliserar din hormoner och det gör att kroppen automatiskt hittar sin optimal vikt. Du äter mat som reglarar hunger och mättnads hormoner. Du äter tills du är mätt och skippar sån mat som driver ett ökat sug. Är du överviktigt så blir det en kaloribegränsning utan att du behöver tänka på det eller räkna.Många tror också att man bara kommer gå ner i vikt tills det inte finns nått kvar om man äter lchf. Men så fungerar det såklart inte, (återigen - din kropp är smartare än dig).
Är du underviktigt kommer du istället att lägga på dig vikt. För samma här så är hormonerna i kroppen ur balans. Den kommer att sträva efter sin drömvikt och balans i kroppen.
I studie på studie så är en lågkolhydratkost där deltagarna får äta så mycket dom vill utan att behöva räkna kalorier, men begränsa kolhydraintaget (inte till noll – bara en mindre andel) överlägsen i viktnedgång jämfört med de deltagare som äter som vanligt men som måste räkna kalorier. Det är i snitt nästans dubbelt så stor viktnedgång på en lchf kost som en kaloriräknande kost, på 6 - 12 månader.
 
 
Det bästa med att begränsa kolhydrater är att deltagarna får mycket bättre hälsovärden och blodfetter jämfört med de kaloribegränsande deltagarna.
Varför är det så?
Där lågkolhydratkost som lchf/paleo skiljer sig från alla andra sätt att äta av dom som jag har räknat upp är:
Lågkolhydratkosten lägger ett stort fokus på näringsrik mat. Det är mat som innehåller mycket vitaminer, mineraler, fettsyror och aminosyror. Sånt som din kropp behöver för att vara frisk och må bra. De andra sätten att äta fokuserar på att enbart minska energiintaget där minskat näringsintag åker med på köpet.
 
Men vart kommer kolhydraterna in då kanske du frågar dig själv, varför tjatar lchfare om att minska på kolhydraterna hela tiden? Det kommer en fortsättning där jag kommer förklara kolhydraters inblandning i vikten, men det måste bli en egen artikel, annars blir det så långt så inge orkar läsa. =)
 
Sammanfattning:
  • Det finns ingen diet som passar alla, eftersom vi alla är olika.
  • Det krävs en negativ energibalans för att gå ner i vikt.
  • Undvik quickfixes, för att få en hållvarig viktnedgång gäller det att se det långsiktigt.
  • Dom flesta dieter fokuserar bara på vikten och skippar helt fokuset på hälsan samtidigt.
  • Med lågkolhydratkost kan du gå ner i vikt samtidigt som du bygger en bättre hälsa. Du slipper samtidigt hålla på och räkna kalorier eller vara hungrig och grining för att du inte får äta.

Handlar allt om vi...