Handlar allt om vikt?

Vårat samhälle är så oerhört fokuserat på vikten. "Jag sover lite mindre och hoppar över lunchen då hinner jag med det här och det här och så hinner jag klämma in ett träningspass också, fast jag tycker det är skittråkigt, för då blir jag smal och snygg". Det enda som verkar betyda någonting är vikten. "Bara jag når min mål vikt så kommer det bli bättre". "Alla runt omkring säger att jag bör gå ner i vikt". "Rör dig mer och ät mindre så går du ner i vikt". Folk opererar bort fullt fungerande organ för att gå ner i vikt!

 

Det är många människor som är normal viktiga och mår precis lika dåligt. Det är många som har nått sin målvikt, utan att må speciellt mycket bättre och gått upp alla kilon igen. Visst skulle många behöva gå ner i vikt för hälsans skull och dom skulle kanske också må bättre. Det jag menar är att fokuset bör ändras från vikten.

 

Tänk om vi istället skulle lägga samma fokus som vi har på vikten, istället på att MÅ BRA! Det är ju förhoppningsvis det som är det stora målet endå! Att gå ner i vikt för att må bra. Jag hoppas ingen vill gå ner i vikt för att bara vara smalare men fortfarande må dåligt (även om jag vet att det finns dom också).

Om vi tränar för att må bra och vi äter rätt mat för att må bra. Då är jag övertygade om att vi skulle må mycket mycket bättre och en viktminskning skulle komma som en fin biverkning.

 

Det rätta är inte att äta mindre och träna mer. Det rätta är att: ÄTA RÄTT OCH RÖRA SIG MER!

 

Här är en före efter bild på mig. Före bilden är för 6 år sen och när jag mådde som sämst i min kropp. Här har jag grymma problem med min mage och det är endast några månader innan jag når  botten i min hälsa. Andra bilden är tagen för ca 1 år sedan. Här mår jag helt fantastiskt. Jag har kontroll på mina magproblem. Jag mår bättre är friskare och gladare.

Jag tränar, inte för vikten utan för att må bra. Jag äter rätt mat, inte för vikten utan för att må bra. Det jag vill ha sagt är att jag enbart har fokuserat på min hälsa. Äta rätt och träna för att MÅ BRA! Varför andra bilden är tagen framför spegeln, är för att jag på köpet med en bättre hälsa också har fått en snyggare kropp =) Jag har aldrig tidigare haft det och det har aldrig varit en strävan, det är helt enkelt en trevlig biverkning av att må bättre. 

 

 
 

Med det sagt tänkte jag här ta upp just ämnet viktminskning och det för att reda ut vissa felbegrepp gällande insulin och fettinlagring.

Motståndare till LCHF säger att Lchf har en egen, påhittad näringsfysiologi. Att lchfs förklaringsmodell inte stämmer.

Motståndarna säger att lchfs förklaringsmodellen är:

vi äter kolhydrater -> det höjer blodsockret -> det ökar produktion av insulin -> du blir fet = alla kolhydrater är farligt och gör dig fet.

Många som följer mindre seriösa bloggar eller har läst på nått forum har kanske fått den  här uppfattningen, men det gör det inte till lchfs förklaringsmodell och det är ju helt klart fel. Lchf har precis samma förklaringsmodell som alla andra.

 

Motståndarna förklarar det istället så här:

vi äter kolhydrater -> det höjer blodsockret -> det ökar produktion av insulin -> insulin använder kolhydraterna du äter för energi direkt, eller lagrar in det som glykogen i muskler och lever för att användas senare -> är lagren av glykogen fyllda, görs överskottet om till fett och lagras i fettceller.

 

Det är en korrekt beskrivning och samma förklaringsmodell som lchf använder sig av. Fysiologi är fysiologi oavsett vad du äter och vi som äter lchf har ingen annan förklaringsmodell.

 

Det som folk hakar upp sig på när dom läser lchf-bloggar och som många misstolkar är att många som förklarar den proceduren förenklar det:

vi äter kolhydrater -> det höjer blodsockret -> det ökar produktion av insulin -> sockeröverskottet lagras in som fett i fettceller.

 

Många skriver helt enkelt ”sockeröverskott” istället för att tala om glykogen lagren.

Det är inte fel, men en förenkling som många tolkar som att kolhyrdater är livsfarliga, höjer insulinet och enbart gör dig fet. Det finns säkert personer som äter lchf och tror just detta, men dom vet ju inte vad dom pratar om och det gör inte att motståndarna kan dra alla över en kant och säga att det är LCHFs förklaringsmodell och ytterligare spä på misstolkningen.

 

När jag nu har förklarat att det bara finns en gemensam förklaringsmodell så tänkta jag gå in på vad det då är som gör att vi går upp i vikt. Är det enbart mängden kolhydrater och är dessa "farliga"? Är det enbart kalorier in/ut? Äter jag för mycket och rör mig för lite? Vad är det som fungerar och hur passar LCHF in i bilden?

 

Men det här blev ett längre inlägg än jag hade planerat så det blir i två delar. Den andra delen kommer om några dagar.

 

 

Mvh Henrik

Kommentera här: