Nyladdade batterier!

Nu var det ett tag sen vi skrev något inlägg här på bloggen. Sommar och semester kom ivägen och vilken sommar vi har haft. Jag har då verkligen laddat batterierna och bara njutit av värmen. Hoppas du också har haft en helt fantastisk sommar?

 

Med nyladdade batterier tar vi oss an hösten och så tar vi upp skrivandet igen. En hel del nya intryck har gett oss nytt material att skriva om och försöka inspirera mera.

 

Mitt första inlägg för hösten kommer att handla om att vara målmedveten! Vill man nå sitt mål så krävs det beslutsamhet och planering.

 

Den som är frisk vill ha allt! Medan den som är sjuk bara vill bli frisk!

 

Jag har som jag skrivit om tidigare, lidit i ca 9 år med svår IBS. Jag har levt på i samma ekorrhjul år efter år tills jag tillslut bestämde mig för att göra någonting åt min egen situation. Sjukvården hade inga svar på mina besvär. Jag blev fast besluten att bli bra och ta kontroll över min sjukdom. Jag läste allt jag kom över som handlar om IBS. Jag har till och med utbildat mig till kostrådgivare för att få en bättre förståelse för hur kroppen och maten hänger ihop. Det här är inget som har gått fort. Det är ingen qiuckfix. Jag har fått varit dektektiv i kosten och haft återfall, brytit ihop men kommit igen. Nu ca 2,5 år efter att jag tog tag i min egen sjukdom så mår jag toppen. Jag har ätit mig frisk. Fortfarande är det mycket jobb kvar, men jag har koll på min egen sjukdom. Det är inte längre min kropp som har kontrollen över mig. Det är JAG som har kontroll över min kropp.

Så varför skriver jag då detta?

Det är för att dom flesta jag hör som lider av ohälsa, övervikt , eller både och. Är ute efter en quickfix. Det finns få personer som lägger ner den tid och energi på att bli bra i sina problem. Helst ska man ta ett piller så man kan fortsätta att göra precis det man göra nu (det som har satt en i situationen man är i). Nu vill jag verkligen inte att du ska tro att jag menar att överviktiga är lata. För är det några som är målmedvetna så är det personer som vill göra nått åt sin övervikt. Som gång på gång svälter sig själva medans dom ska träna mer och mer och endå fungera i samhället och vara en kärleksfull partner. För att tillslut bryta ihop och lägga på sig allt dom har jobbat så hårt för plus lite till. Utan att gå in på det uppenbara som våran blogg mycket handlar om, kosten. Så tror jag att mycket handlar om för kortsiktiga mål. Man lägger några månader av sitt liv på göra om något som man har byggt i kanske 30-40-50 år och får man inte dom svar och reaktioner man vill ha så anser man att det inte fungerar.

 

Men det krävs en livsstils förändring! För den överviktige som vill gå ner i vikt, räcker det inte att gå på en soppkur eller kort diet på några veckor  för att sedan återgå till att äta precis det som gör att du går upp i vikt. Det gäller att sätta upp ett långsiktigt och ett rimligt mål och jobba mot det målet! Bli målmedveten.

 

Tidigare var jag sjuk och det enda jag vela var att bli frisk. Nu är jag ”frisk” och nu vill jag ha allt..

 

Jag har en utmaning till alla som vill vara med. Målet är ett år framåt. Närmre bestämt den 15 augusti 2015. Utmana dig själv tillsammans med oss här på syskontankar.blogg. Alla kommer vi ha olika mål vi vill nå. Om det är att gå ner i vikt och kunna hålla den vikten, att bli av med sin ohälsa, att kunna springa 5km eller springa milen unde 40min spelar ingen roll. Det gäller att sätta upp ett långsiktigt måll och jobba mot det.

 

Mitt mål är någont som har funnits på min ”bucket list” några år och nu äntligen har jag anmält mig till en IRONMAN. Det är en triathlon tävling. Där grenarna är 3,8km simning – 180km Cykel – 42km (Marathon)Löpning.

Jag gör det helt och hållet för mig själv, eftersom det är mitt stora intresse. Men jag vill också visa alla som säger att dom inte kan nå sina egna mål för en det ena och än det andra, att det visst går! Bara man blir målmedveten och inser att det kommer kräva hårt arbete att nå just sitt mål.

 

Så ta upp penna och papper och skriv ner ditt eget mål som du vill ha klarat av till den 15 augusti 2015. Det kommer bli svåra stunder, motgångar och tider när vi kommer tvivla på oss själva. Men tillslut kommer vi att gå vinnande och stärkta ur striden!

 

Skriv gärna i kommentarerna just ditt eget mål. Du kan självklart vara anonym.

 

Kommentera här: