Uppladdning till HÅEC

Då var den här härlig midsommar helgen, med mycket skratt och goda vänner avklarad och det är nu mindre än en vecka kvar till min STORA tävling för året!
 
Nämligen HÅEC -Haglöfs Åre Extreme Challange. Håec är en multisport tävling i ÅRE där man tävlar i Paddling 25km, Löpning över skutan , ca 1000höjdmeter och avslutar med ca 36km MTB, allting i en följd. Man kan tävla i klasserna, SOLO, DUO och LAG. Jag har anmält mig till soloklassen då paddlingen även kommer att bestå av forsar.
 
För den svenska eliten är det här den största tävlingen där man tävlar i solo klassen och dom flesta brukar vara med. Annars är dom flesta tävlingar i multisport Duo tävlingar. Tiden dom brukar vinna på är ca 5 timmar. Mitt mål är satt efter konceptet som vasaloppet har för ett medalj lopp, att passera mål linjen under 1,5 gånger vinnar tiden. Det vill säga under 7,5 timmar.
 
Under den här sista veckan tänkte jag blogga om min uppladdning och träning. Även om den energi jag tänker inta underloppet och min uppladdning avseende kosten fram till loppet.
 
Jag anser mig ju vara en lågkolhydrats idrottare. Men enligt standard av dagens kost och träningsråd inför ett sånt här lopp så borde jag ju ladda med grymma mängder kolhydrater sista tiden fram till tävling annars kommer jag omöjligt att klara av det här loppet.
Jag vill belysa att det är helt fel, att jag kommer klara det här galant på en mindre andel kolhydrater än vad som anses standard. En viktig sak för dig som läsare att ha i åtanke är att jag inte försöker säga att lågkolhydratkost för prestation är bättre än en högkolhydratkost. Det jag vill lyfta fram är att idrottare inte BEHÖVER den mängd kolhydrater som är standard. Med det sagt och att jag kommer gå in mer på kosten senare under veckan så går jag nu vidare med uppladdningen inför tävlingen.
 
 
 
I dag försöker jag få ordning på alla prylar som ska med. Eftersom det är tre grenar så blir det mycket prylar och några klädbyten. Det gäller att fösöka få med allt så man inte står där i växlingsfållan och saknar tex en cykelsko. Under midsommar helgen var det -5 grader uppe på Åre skutan. Ska det vara så nästa helg så gäller det ju även att packa kläder för flera olika väderlekar. Allt från +20 till -5. Det blir myyyyycket prylar :-) 

Kommentarer:

1 Johnny:

skriven

Henkan! Stort lycka till med utmaningen i helgen! Kör kontrollerat i forsen! Tryck på där du är stark! Löpningen är inga problem, skutan är bara en vanlig kulle. Använd armpendeln - den hjälper löpningen. Och korta stegen när det blir brant. Upp med överkroppen och köööööör! Ibland kan du tjäna på att gå, och spara lite kraft till de flackare partierna. Det går oftast inte så mycket fortare att springa än att gå där det är som brantast, men det kostar mer energi.
Och sedan, på MTB:n kommer du att flyga fram!

Svar: Härlig pepp Johnny! Tack för tipsen, dom ska jag använda mig av.
syskontankar.blogg.se

Kommentera här: