Uppladdning till HÅEC - Energibar

Idag har det varit en dag som har spenderats i köket. Det har lagats mat inför kommande dagar i Åre, så man slipper hålla på att stå i köket när man väl är framme och istället kan fokusera på annat.
I stort sett så kommer jag inte att äta någonting annorlunda mot hur jag äter annars. Ingen pasta laddning eller liknande. Däremot blir det lite mer rotfrukter som tillbehör till måltiderna än annars. Den enda riktiga uppladdnings middagen kommer att bli på fredag kväll, dagen före tävling. Då kommer det att bjudas på rostade rotfrukter (så mycket som jag klarar av), en köttbit och hemmagjord bea. Mums =) 
 
 
Idag har jag också gjort två olika sorters bars. Vanliga gels och liknande har jag inget emot ur prestations synpunkt. Dvs att använda dom på en längre tävling. För ska jag vara ärlig, så är det väll inte mycket som är hälsosamt med att utsätta kroppen för maximal prestation i 7-8 timmar.
Men även fast jag tycker det kan vara ok att använda gels vid prestation och om man klarar av att äta det, så väljer jag att inte stoppa i mig sånt under tävling. Jag har gjort det förr men min mage klarar inte av det, samt att jag nu mer, hellre får i mig energi från naturligare livsmedel. Min mage tackar mig och jag utsätter kroppen för mindre stress, än med dessa sockerbomber.
 
 
 
 
Det jag har gjort är en före-/efter-race bar. Den är baserad på nötter och "klistret" är sirap. Den innehåller mest fett. Tanken är att äta den före race, kanske någon under race och sen att ha efteråt. En variant av den här har jag använt vid andra tävlingar och på längre pass med riktigt goda resultat och bra ork.
 
Den andra sortens bar jag gjorde var en riskaka. Där riset är klistret och den är blandad med nötter och blåbär. Det är mer Kh i den här baren och den som jag tänker äta under loppet. Varför jag har valt ris, är för att det är relativt snällt för magen och lättsmält. Under ett lopp vill jag ju att magen skall klara av att äta utan att protestera. 
 
Jag får återkomma hur det fungerade efter tävlingen. 
 

Kommentarer:

1 Marcus D:

skriven

Om de blev bra, kan du inte dela med dig av receptet? Har letat efter bra energi och protein bars som är lchf/paleo

Svar: Tjenare Marcus. Tyvärr blev det inte så bra =) Dom jag åt var bra. Men under tävling var det svårt att äta dom. Då dom föll sönder. Det var för lite klibbigt som höll ihop dom. Men jag håller på att jobbar på lite andra recept som kommer upp på bloggen inom kort. Mvh Henrik
syskontankar.blogg.se

Kommentera här: