Uppladdning till HÅEC - Tidig morgon

God morgon! 
 
Idag vaknade jag tidigt. 2 timmar före att larmet ringde!!! Men det var omöjligt att somna om, så då blev det en löprunda i morgon solen istället. Gryyyyyyymt skönt att komma ut och springa lite. 
 
 
 
Alldeles strax bär det av mot Åre, för att få några dagar innan tävlingen på lördag. Bla ska jag prova att paddla kajak sträckan med forsararna För dom gör mig lite nervös, då jag inte har paddlat nå vidare mycket fors. Paddling är den gren som jag är sämst på. Så det kan vara skönt att få några dagar att träna på banan.
 
Jag fick en kommentar ang mina bars gjorde med sirap, vilket fick mig att tänka på en sak jag glömde skriva igår.
Ang "klistret" i barsen så går det att använda sirap, eller ännu hellre honung. Honung är mer naturligt än sirap och innehåller mer näringsämnen. Så om du klarar av honung så anser jag att det är ett bättre alternativ. 
 
Anledningen till att jag använder sirap istället beror på att honung innehåller en större andel fruktos. Personligen har jag troligtvis en fruktos malabsorbation. Vilket betyder att jag inte bryter ner fruktos så bra. Det gör att jag får en orolig mage med gaser. Inget jag vill ha medan jag tävlar. Jag har testat båda och tycker att sirap fungerar bättre, då det innehåller mindre andel fruktos. 
En annan sak som är bra med honung är att monosackariderna inte behöver delas i magen, vilket gör att kroppen inte behöver använda lika mycket energi till att behandla maten utan istället kan användas till att springa. Så klarar du av honung är det alternativ nummer 1. 
 
Men.
 
Har man en fruktos malabsorbation (man kan inte bryta ner fruktos helt), betyder att man heller inte får i sig alla näringsämnen som honung innehåller. Då kan man vid prestation (tävling) istället använda sirap. 
 
Det gäller att testa sig fram till vad som fungerar för dig. 

Kommentera här: