Medvetna val!

Den här bloggen handlar mycket om träning och mat men framför allt om Hälsa. Både jag och min syster äter lågkolhydratkost. Vi pratar mycket kost och hälsa (eftersom det är ett stort intresse för oss båda). Så visst är det mycket tankar på just kosten, maten och livsmedlen.

 

Ändå skulle jag vilja säga att vi och flera av våra vänner som tänker som oss, är mindre fokuserade på mat än många andra (dom som äter lite som dom vill) . Vårat fokus ligger i vår egen hälsa. Vi äter det som gynnar vår hälsa, får oss att må bra och undviker det som saboterar den. Vi gör medvetna val angående våran kost och de livsmedel vi stoppar i oss. Det är inget svårt beslut. Det är inget jobbigt beslut. Det är ett ganska självklart beslut. Nu menar jag inte bara sån mat som gör mig akut dålig, utan även sån som bryter ner min kropp på lång sikt. Vi tänker inte så mycket på vad vi bör äta och inte, det är ju bara våran kost. Det är så här jag äter, inget konstigt med det.

 

Eftersom vi gör medvetna val av den mat vi äter, så kan vi även välja att äta tex fika bröd om det bjuds och vi verkligen vill ha. Det gör vi utan att känna skuld, att vi har varit dålig eller att vi fuskar. Vi vet vad just den bullen kommer göra med våran kropp, men äter vi en bulle någon gång ibland är våra kroppar så fantastiska byggd så den klarar av att hantera det. Vi ser verkligen till att njuta när vi gör ett sådant medvetet val. Även dessa val tillhör just min kost.

 

Varför skriver jag då detta, blogginlägg?

För vi har båda blivit utsatta för samma situationer och kommentarer.

 

Tex vid fika bordet på jobbet så bjuds det på en tårta.

Det finns självklart många som äter och njuter av en tårt bit utan att fundera mer över det.

Sen det finns dom som känner skuld över att dom ska ta en tårtbit. Jag borde inte, jag skulle inte, men det skulle ju vara så gott, så en liten bit då. För dessa personer, så visst smakar det gott, men sedan kommer skuld känslorna. Gärna sneglar dessa personer på mig också, precis som att jag ska ge dem mitt samtycke att det är ok att äta. Ofta är det någon annan som kommenterar att dom får vänta med att äta av tårtan, eftersom jag sitter i rummet (som kostrådgivare). Alla kommenterar min mat också, eller gör sig rolig över, får du verkligen äta det där, jasså ska du fuska? Det är kommentarer om varandras mat, vad tror du Henrik säger om den där matlådan? Det är helt uppenbart att det är fler som har problem,åsikter och tankar om vad jag äter, än vad jag har om vad dom äter.

 

Ska jag vara riktigt ärlig så bryr jag mig inte i vad du eller någon annan äter. Du gör dina val gällande kosten och jag gör mina val. Jag äter för att må bra och vill självklart att du också ska kunna må lika bra som jag gör. Visst tänker jag att det är synd att dom flesta inte inser vad det faktiskt är dom stoppar i sig och hur det påverkar kroppen.  Det är övervikt, diabetes och annan ohälsa som blir svaret. Det jag önskar är att ingen ska behöva känna skuld över maten han/hon äter. Ät istället sådant som din kropp är byggd för. När du väl har fått din kropp i balans igen så kan även du njuta av den där tårtan nån gång ibland utan att känna skuld. Njuta av varje tugga.

 

Men det är ju så gott, brukar många säga. Ja men allt som är gott är inte bra för din hälsa och det finns sååååå mycket annat som är gott men samtidigt bra för din hälsa. 

 

Det handlar om att göra medvetna val för din egen hälsas skull. 

Kommentarer:

1 Agge:

skriven

Sååååå jäkla bra skrivet! Tänk om många av dom som tex räknar kalorier förstog hur enkelt OCH hälsosamt det kan vara!

Kommentera här: