Men....Äter du kolhydrater?!

Nu har det varit idetorka ett tag i skrivandet. Men under dom senaste dagarna har det hänt mig tre gånger att folk har tittat på mig för att jag har ätit kolhydrater(KH).

-Men..äter du kolhydrater?!

 

Så nu måste jag skriva om detta och ge min syn av hela lågkolhydrat grejen. För det är just här som väldigt många inte får till det efter att ha läst löpet på aftonbladet eller följt nått forum, där folk som bara äter ”strikt lchf” (10g-20g kolhydrater) är välkommna.

Händelserna i veckan var: ena gången när jag åt en banan, andra gången när jag tog en klick potatismos till en grilltallrik och tredje gången när vi diskuterade smoothies och jag sa att jag ibland blandade i annanas, varpå jag fick svaret.

-Det kan du ju inte göra. Det är ju kolhydrater.

 

Till er som har läst tidigare i den här bloggen vet ju att vi äter en lågkolhydratkost. (För oss är det bara mat som får oss att må bra). Jag har ofta fått frågan om jag äter kolhydrater alls nu?

Många verkar vara förvirrade och inte riktigt vet vad en lågkolhydratkost är. Jag kan förstå att det är förvirrande. Det är en massa bokstavkombinationer hit och dit. Lchf, paleo, ketos, stenålderskost mm. För den som endast följer tidningarnas löp och forum (där många inte har nån aning om vad dom pratar om) förstår jag att det är svårt att få ihop det hela. Därför ska jag försöka reda ut det nu!

 

Ibland kan det vara bra att äta efter en bokstavskombination. Framförallt i början när man lägger om sin kost för att komma igång. Att ha några ramar att gå efter kan underlätta och känna att man tillhör en grupp med andra människor kan kännas skönt i början när man är osäker. Det kan vara lättare att leta på och få tips på nya recept.

 

Men i slutändan spelare det ingen roll vad du kallar det du äter. Det spelare ingen roll vilken bokstavskombination det du äter har. Det viktigaste är hur maten får dig att må! Slutmålet för alla som ändrar kosten, är att må bättre än vad dom har gjort innan!!

 

 

Jag äter efter är en lågkolhydratkost. Den samlar egentligen dessa bokstavskombinationer under samma tak. Lchf och Paleo ser lite olika ut i utformningen runt kosten. Men i stort handlar det om samma sak. Häng med nu!

 

Lågkolhydratkosten är först och främst en kost som fokuserar på näringsrika och naturliga livsmedel. Det är livsmedel som din kropp är byggd för att äta. Det är en kost som ger dig de byggstenar din kropp behöver för att bygga sig stark och frisk. Det är att äta mat som inte är inflammatorisk för din kropp. Det är naturliga råvaror med mycket näringsinnehåll,  naturliga fetter och en minder mängd inflammatoriska kolhydrater och processade livsmedel.

Det här är viktigt, för det här missuppfattar många! Det är en kost med en mindre andel kolhydrater jämfört med dagens västerländskakost. Det är i sig inte en NOLL kolhydratkost.

 

Varför lågkohydratkosten minskar andelen KH beror på att sockret (glukosen) som bildas i kroppen av kolhydrater och socker i maten, ställer till en massa sjukdomar och problem om det finns ett överflöd av det i kroppen.

I dagens västerländskakost äter vi mellan 300-500g/dag  socker i form av tillsatt socker och kolhydrater. Vissa äter ännu mer uppåt 1000g/dag.

Om man äter efter en lågkolhydratkost ätar man mellan 20-150g/dag  kolhydrater. Det är det som är den mindre andelen kolhydrater.

 

Dom kolhydrater som äts ska inte komma från tillsatt socker utan från naturliga kolhydratkällor som grönsaker, frukt och rotfrukter. Hur mycket kolhydrater som just du eller jag bör äta går inte att säga rakt av. Det beror på. Vill du gå ner i vikt, 5kg eller 40kg?  Tränar du, 1 gång i veckan, 7 gånger i veckan eller kanske flera pass/dag? Har du andra problem med hälsan som tex diabetes, blodfettsrubbningar, högt blodtryck, högt blodsocker, IBS eller kanske någon autoimmun sjukdom som tex celiaki, crohns, reumatism. MS.

Den person som tränar mycket klarar av en högre andel  och till och med behöver en högre andel KH än den person som ligger på soffan och behöver gå ner 10-20kg. Så det finns inget enkelt svar. Det beror på och det gäller att testa sig fram för vad just din kropp klarar av.

 

Ska vi måla upp sockret som livsfarligt och aldrig mer äta socker och kolhydrater då?

Nej det ska vi inte. Att äta kolhydrater och socker ibland är inte farligt (för en frisk och fungerande kropp). Det är mängden KH vi ska passa oss för. Det är när vi får ett överflöd av socker i blodet som det kan vara farligt, med en rad sjukdomar, övervikt, hälsoproblem och inflammationer som följd. Därför kan det vara viktigt att begränsa intaget av kolhydrater och tillsatt socker i maten.

 

Fokuset har genom media hamnat på kriget mellan fettet och kolhydraterna. Jag tycker att fokuset borde var på att vi äter mindre av den dåliga maten, processade produkter, tillsatt socker och alla dessa kemikalier som finns i vår mat och istället äter mer näringsrik mat, som naturliga livsmedel, grönsaker, rotfukter, frukter, naturliga fetter. Det är dom personer som redan lider av någon sorts ohälsa som kan behöva modifiera sitt KH intag, utöver att dom äter näringsrikt.

 

 

Så för att svara på dom frågor som fick mig att skriva detta inlägg:

-Ja! Jag äter kolhydrater. Men i en mycket mindre mängd än vad som är vanligt och dom kolhydrater jag äter kommer från naturen. Det är mycket grönsaker, en del rotfrukter och frukter och om min kost kallas för någonting? Spelar det igentligen någon roll? Jag äter för att må bra och jag äter gott!

//Henrik

Kommentera här: