GÄSTINLÄGG: Varför är det OK att kommentera min vikt?

Hela mitt nu 60åriga liv så har jag varit smal och har själv inte haft några direkta problem med det. När man då och då får kommentarer om det kan jag inte annant än bli både arg å besviken. Om det varit barn som kommenterat skulle jag inte säga nåt, men det är alltid vuxna! Gissa om det känns när någon säger det nedlåtande eller med ironi! 

Jag fick tex häromdan en kommentar...  -Du borde äta lite mer du....istället för att säga hej (eftersom jag precis kom in genom dörren.) eller säga -vad fin du är.

Har även fått höra -Får du ingen mat du? -Är du anorektiker du? - Men guuud va smal du är! -Meeeen, har du gått ner i vikt? etc , etc

Jag har i princip aldrig svarat på kommentarerna och det är naturligtvis alltid dom som har "några" kilon för mycket som kommenterat, och är någon överviktig så är det ju väldigt fel att säga nåt.

MED ANDRA ORD, DET KÄNNS LIKADANT ATT FÅ KOMMENTARER OM ATT MAN ÄR SMAL SOM ATT MAN ÄR TJOCK!

/Agneta

 

Varför är det mer socialt OK att få komentera ”smala” personers vikt och utseende. Jag har också precis som min mor fått höra dessa kommentarer hela min uppväxt, då jag har varit en  ”smalis”. Personligen har jag aldrig haft några större problem med min kropp (även om jag alltid har varit minst och velat varit större). Får man höra att man är smal, och borde äta mer så är det ju negativa kommentarer om mitt utseende. Det ligger nått i påståendet hos betraktaren, som tycker att min vikt är fel.

 

Men alla vill väll vara smal?! Är ett svar man ofta får. Kanske det, men ingen som är smal vill få det kastat i ansiktet att dom är för smal. Precis som det finns dom som kämpar med att gå ner i vikt, finns det dom som kämpar med att gå upp i vikt. Tänk på det!

 

Så varför är det OK att någon ska få kommentera någon annans vikt? Jag mår bra, jag har ork och energi. Min kropp är precis där den vill vara. Min hälsa är toppen och troligtvis är jag på ett bättre ställe i mig själv, än vad den som säger det är. 

/Henrik

 

 
Så för helvete!!!
Sluta fokusera på vikten och utseendet på kroppen och börja fokusera på HÄLSAN istället. Då kommer resten av sig själv och sluta kommentera varandra!!

Tyck gärna till under kommentarer!

Kommentarer:

1 Anonym:

skriven

Så sant! Tror vi flesta ganska lätt kan sätta oss in i känslan av att få höra något negativt om hur man ser ut eller eller vilka fel man gör...
Dom flesta har något att lära och det man borde börja med är väl rätt enkelt "Hej! Hur mår du?"
Vanligt hyfs & lite positiv känsla :-) Alla gör vi fel ibland men om något blir fel så be om ursäkt/förlåtelse, det minsta vi kan göra för att visa att man faktiskt bryr sig!

2 Teresia:

skriven

Oj, hann skicka innan jag skrev mitt namn! :-)

Kommentera här: