Uppladdning till HÅEC - Inte enligt plan

Den här dagen har inte gått enligt planen!! Men den började fint. 


 

Jag måste säga att vi sov grymt skönt i lägenheten inatt. Det blev en riktig sovmorgon ända till 08.30. Efter att vi hade fått i oss frukost och kommit igång så bar det av mot Tännforsen.

Idag var det planerat att jag skulle testa att paddla forsen, som är med på 1 sträckan. Det enda fors jag har paddlat tidigare var på en forskurs jag gick för några veckor sen. Det var lite andra kajaker jag paddlade där, än den jag kör med nu, men det gick riktigt bra på kursen. Därefter har jag paddlat en del vit vågor hemma på storsjön med god kontroll. Så det kändes ganska bra, men ändå lite nervöst inför dagens test paddling. Igår eftermiddag var vi förbi en sträcka och kollade på forsen och just på den sträcka vi såg då, så forsade det inte på så mycket, det gjorde också att det kändes ganska bra inför paddlingen.

Jag startade nedanför Tännforsens dån och paddlade ca 3km innan jag nådde första forsen. Under paddling hade jag bra tryck och det kändes riktigt bra. Det var grymt varmt i min paddel tröja och jag funderade ett tag på att det skulle varit skönt med lite svalka!!! Fel tanke nr 1!!

Strax efteråt kom forsen. Jag tog mig igenom första delen, den jag hade tittat på igår. Det kändes bra och hyffsad kontroll. Det hör går ju ganska bra!! Fel tanke nr 2!!! Jag skulle ha paddlat på och hållit lite mer fart. Någon minut senare gick jag runt och det var bara att flyta med resten av forsen. Jag gjorde några försök och kom uop i kajaken men den var för vatten fylld så jag satt inte länge inna jag trillade i igen.

Fan, jag skulle ha köpt den surfski jag tänkte kolla på istället för den här kajaken!

(En surfski är självlänsande, så om man trillar i så är det bara att klättra i den igen och paddla vidare. En kajak blir vatten fylld! Den måsta man in till land med för att tömma på vatten, annars har man vattnet som ligger och skvalpar i den och gör den opaddelbar)

Ca 12-15 minuter låg jag i vattnet och det var inget annat att göra än att flyta med kajaken. Det blev ganska kallt och det är riktigt jobbigt att flyta i kallt vatten, kan jag lova. Efter ett tag så jag en vals komma mot mig, Jag kom ut ur den men kajaken blev kvar ett tag och kom ut upp och ner. Jag flöt vidarepå kajaken innan forsen ebbade ut i lugnare vatten. Förbi mig kom en något vanare paddlare. Det såg så jävla enkelt ut, medan jag låg  där som en strandad säl på min kajak som gick med aktern först.

När det blev lugnare vatten så vände denna snälla själ, kollade läget med mig och hjälpte mig att tömma min kajaken. Då såg vi att den hade fått sig riktigt törn av valsen och det var ett litet hål i fören och den var spräckt runt om. Men den gick att paddla och det var inte långt till den bro där mitt crew skulle stå och vänta på mig. När jag väl kom upp och började paddla så gick den inte som den skulle. Den svängde konstigt så något måste ha hänt med rodret och den tog in vatten i fören och jag började frysa nå så förbannat. Jag skakade i hela kroppen och var kraftigt nerkyld. Väl framme vid bron och upp hämtnings platsen, så fick jag lite varm blåbärssoppa. Men jag skakade så jag knappt kunde hålla i koppen. Lite torra kläder var välkommet, sen bar det av hemåt och en väntande bastu.




Det var inte det svar jag vela ha inför paddlingen som jag har varit nervös inför och det var ju inte optimalt med en trasig kajak. Men efter mycket ringande så lyckades jag få tag i en hyr kajak. Förhoppningsvis kommer det gå bättre med den =) För tävla ska jag göra!

 


På efter middagen så drog jag iväg en sväng på cykeln. Snurrade lite i Åre och försökte leta på banasträckningen, från stranden upp mot Tottliften. Det är mycket uppför i den här byn. Så det blev några fartleksintervaller i uppförsbackarna. Tillslut hittade jag på sista delen av cykelsträckan och det var uppför, uppför, uppför. Sista backen var lång och brant och den tog slut på mig. Jag fick stanna i halva och vila i gräset innan jag cyklade vidare. Den kommer bli sjukt jobbig på lördag. Mina ben var inte heller med mig idag.

Så för att sammanfatta dagen så var den inte någonting som gick enligt plan. Jag fick inget bra svar på varken paddlingen eller cykeln. Den här dan vill jag glömma och så tar jag nya tag imorgon!

Fick en sjukt bra pepplåt av syrran, från en BMX film vi kollade mycket på när vi var små. Jag tror filmen heter RAD och låten är Thunder in your heart av John Farnham. Den fick mig taaaaaaggad!!!

 

Bryt ihop och kom igen!!

Kommentarer:

1 Klas:

skriven

Du är grym Henrik!! Du kommer att fixa det på lördag! Den där BMX-filmen kommer jag ihåg faktiskt, sedd från en grå "puff" på Isac Dahls:)

Svar: Haha. Ja det stämmer mycket bra det👍.
syskontankar.blogg.se

2 Jimpa:

skriven

Så jäkla grymt Henrik! JAG är alldeles nipprig över hur det ska gå! Man blir ju så taggad så man slår frivolter =) Köör ba kööööör!

Kommentera här: